BGS, Pasen en Gaitstar

18 april 2009 - Basel, Zwitserland

Hallo allemaal!

Weer een blog van mij :). Helaas wel een beetje lang uitgevallen. Ik heb het geprobeerd in te perken, maar dat is echt moeilijk, dus ik hoop dat jullie niet halverwege afhaken ;).

WWJD

Maandag 6 april was er weer een researchpraatje. Het praatje werd gedaan door een masterstudente bewegingswetenschappen over haar masteronderzoek (vergelijkbare met mij dus). Ze had onderzocht of je met behulp van loopanalyse ook varus thrust kunt vaststellen in een onderzoekspopulatie van 4 patiënten en 11 controles?! Ze merkte zelf ook al op dat de populatie te klein was om een uitspraak te kunnen doen en er kwam eigenlijk ook niets uit. De presentatie was dit keer gelukkig in hoog Duits, waardoor ik goed mee kreeg waar het over ging. Ik heb echter niet alles meegekregen, omdat ik op een gegeven moment even afgeleid was. Mijn oog viel op haar pols: ze droeg een WWJD-bandje… Een duwtje in de rug van God! Ik ben na afloop even naar haar toegelopen en heb een kort praatje gemaakt. Ze is lid van BGS (Bibelgruppe für Studierende) Basel. Thuis had ik de site van hun al eens bezocht en bedacht dat ik daar wel heen kon gaan, maar tot nu toe had ik geen actie ondernomen. De eerst volgende activiteit was donderdag 16 mei: ‘Backen für Elim’, een daklozenopvang. Er werd op drie lokaties gebakken en ik ben naar Andrina gegaan, waar Sarah en Annerös (of hoe je het ook maar schrijft) ook waren. We hebben daar een typische Zwitserse koek gebakken (natuurlijk ben ik de naam vergeten…), een cake en omdat er teveel beslag was hebben we ook cakebeslag in een muffinblik gedaan. Dat betekende drie keer achter elkaar bakken. Dat nam al met al veel tijd in beslag, maar het was ook tijd waarin we konden kletsen. t Was erg grappig om te merken dat ze met mij in het hoog Duits spraken, maar tegen elkaar vaak in het Zwitserduits spraken. Op zich kan ik de klanken wel plaatsen, dus ik graag de grote lijn mee; helaas niet alles. Het is een beetje vergelijkbaar met dialect: soms alleen een andere uitspraak, maar ook wel eens compleet andere woorden en dat wordt een beetje lastiger.

De koeken waren goed gelukt, maar we waren het erover eens dat beide recepten geschikt waren voor diabeten… haha. Helaas regende het toen we vanuit Birsfelden naar Elim reden en Sarah heeft toen even gedemonstreerd waarom een valhelm geen overbodige luxe is en tramrails gevaarlijk zijn… Je raadt het al: ze was met haar fiets in de rails gereden en gevallen (met koek en al). Gelukkig had ze zich (volgens eigen zeggen) niet bezeerd en reed haar fiets nog, maar was de versnelling wel stuk.

Het was erg gezellig en volgende week ga ik weer naar hun activiteit. Verder ben ik uitgenodigd om mee te gaan op weekend (25/26 april). Leuk leuk, maar GJ en zijn ouders komen dan ook naar Zwitserland, dus dan alleen zaterdag overdag en op doorreis naar het westen des lands.

Ostern

'het schip' (vanaf boven)Op Goede Vrijdag was er geen kerkdienst. Daarvoor in de plaats ben ik naar een uitvoering van de Brockes-passion in de Münster gegaan: een alternatief om stil te staan bij het lijden en sterven van Jezus Christus. Ik heb de Matteüs-passion op CD, maar dat is natuurlijk toch anders dan een uitvoering in het echt bijwonen. Bovendien is de Brockes-passion gecomponeerd door Händel en de Matteüs-passion door Bach… een wereld van verschil of in ieder geval een klavecimbel als verschil. Ik ben nooit zo gecharmeerd van een klavecimbel en die wordt door Händel door het hele stuk ten gehore gebracht en op mijn CD is die niet te bekennen. (Best wel opmerkelijk eigenlijk, want de klavecimbel is een typisch Barok instrument: de tijd waarin zowel Händel als Bach leefde. Ik ben eigenlijk wel benieuwd of die partij dan door een ander instrument is gespeeld of dat Bach daarvoor geen partij heeft gecomponeerd.) Verder is het een andere compositie, dus eigenlijk niet te vergelijken, besefte ik tijdens de uitvoering. De versie van Bach bevat bekende melodieën, die we ook wel eens in de kerk zingen. Die herkenning was er gisteravond niet. Maar ja, ondanks de klavecimbel was het een mooie avond. Ik heb lekker genoten en merkte dat de emoties toch beter overkomen bij een uitvoering, dan als ik thuis een dergelijk stuk op CD luister. En dat heeft niet met het verschil tussen de componisten te maken, misschien wel dat ik thuis sneller afgeleid word en het dus meer als achtergrondmuziek gaat fungeren.

Ik was eerst verkeerd gefietst, omdat ik in gedachten verzonken was en toen gefocust was op de verkeerde kerktoren… Haha, echt weer wat voor mij. Het begon om 18.00 uur en ik wilde wel graag eerst eten, dus ik was niet extreem vroeg. Beneden was toen al vol, alleen de zijflanken niet, maar daar kun je dus Raam met Joodse sterniks zien en is de akoestiek ook minder :(. Een vrouw wees me erop, dat de galerij ook open was. Ik dus met de wenteltrap naar boven, echt super mooi bovenin de kerk! Nog dichter bij de prachtige glas in lood ramen, dus ik heb na afloop een paar foto’s gemaakt. Tijdens de uitvoering heb ik ook nog wat filmpjes gemaakt, helaas is de kwaliteit niet geweldig, maar het geeft een impressie.

Stille zaterdag hadden Kok-Sing en ik afgesproken om naar Luzern te gaan. Toen ik wakker werd voelde ik me niet lekker en dat gevoel werd bevestigd door mijn maag (of beter gezegd de inhoud daarvan…):S. Ik heb dus afgebeld en ben weer in m’n bed gekropen voor een paar uurtjes. Verder maar een rustig dagje gedaan en helaas niet van het lekkere weer kunnen genieten. Met recht een stille zaterdag, want Simeon en Laura zaten nog in St. Tropez, dus ik was alleen thuis.

Paaszondag

HIJ LEEFT!! Ook de laatste vijand (de dood) is overwonnen. Ik moet zeggen dat ik het dit jaar moeilijk vond om er bij stil te staan; voor mij knalde het niet de kerk uit ofzo, was het allemaal wat ingetogen ondanks dat er muzikale gasten waren die spontaan de tweede stem zongen. Na afloop had ik Pascale gevraagd of ze zit had om mee te komen (naast haar en het gezin van de dominee waren er alleen gasten). We zijn samen naar mijn huis gelopen, met een kleine omweg omdat ze tot voor Pascale en ikkort dichtbij had gewoond, dus ze heeft me even haar oude huis gewezen. Het was heerlijk weer, dus we hebben op het balkon zitten koffie drinken. Ik had nog boodschappen voor een ‘agv’ maaltijd, dus we hebben ook gezellig samen gegeten. Daarna zijn we naar het park gelopen – even een rondje gedaan en voor het eerst dit seizoen Pinksterbloemen gezien – en is Pascale op de tram richting huis gestapt.

’s Avonds kon ik niet echt inslapen en – alsof ik erop lag te wachten – werd er om 01.15 uur aangebeld. Op zich klonk het niet heel luid, zoals normaalgesproken maar ik vond het toch verdacht op een deurbelgeluid lijken, dus m’n benen buiten bed gezwiept en naar de deur gelopen: stonden Simeon en Laura voor de deur (die ik op het nachtslot had gedaan). Ik dacht dat ze maandag terug zouden komen. Ze voelden zich super schuldig, omdat ze zich niet even aangekondigd hadden en dachten dat ze me wakker gemaakt hadden. Even kort over de vakantie gehad, maar ze wilden de auto uitruimen (omdat die voor de deur stond en je daar eigenlijk niet mag parkeren…), dus ik ben maar weer snel naar bed gegaan en heb hun niet meer horen binnenkomen en klaar maken voor de nacht. (joehoe, ik slaap door de ventilator in de douche heen :))

Paasmaandag

We hadden het er eerst over gehad om vandaag alsnog naar Luzern te gaan, maar Kok-Sing wilde liever zijn spullen pakken en eventueel werken. Heel logisch op zich, omdat hij woensdag zou vertrekken (en is). Simeon en Laura hadden het idee opgevat om naar de dierentuin te gaan en vroegen of ik mee ging. Daar had ik wel zin in, maar ik wilde nog hardlopen en zij nog fietsen, dus het werd uitgesteld tot later op de dag. Uiteindelijk is er niet meer wat van gekomen en ben ik naar de stad gefietst en daar wat rondgeslenterd en foto’s gemaakt. ’s Avonds heb ik – als soort van afscheid – met Kok-Sing gegeten.

Zwitsers aperitief?!

Vorige week had ik bij Ursi gepeild of ze het leuk zou vinden om een keer samen te eten, met Kok-Sing en mij. Daar had ze wel zin in, dus maar meteen voor de volgende avond afgesproken om met z’n drieën bij mij thuis te eten. Ik had de meeste boodschappen al, dus Ursi stelde voor om wijn en een aperitief mee te nemen en Kok-Sing toetje en nog wat tomaten voor in de salade. Prima natuurlijk. Kok-Sing had nog een kijkavond voor een kamer, want hij komt einde mei terug om te promoveren, wel handig om dan een onderkomen te hebben… We zouden dus laat eten. De Primitivo werd al snel ontkurkt (smaakte heerlijk) en alvast wat eten kon ook geen kwaad. Het aperitief kwam dus op tafel: chips. Lekker, maar dat had ik niet verwacht, haha.

Gaitstar

Aan het begin van mijn stage was al gezegd dat het gebruikelijk is dat alle stagiaires een tweede project(je) ernaast doen. Toen dacht ik: “Het zal wel, dat is nu nog niet aan de orde”. Mja, als je niets te doen hebt... Prof. Allum had dit denk ik al voorzien, want voordat hij op vakantie ging, had hij al iets meer verteld 'just in case'. Tja, het was zover. Ik kon beginnen met het lezen van twee verslagen voor de achtergrond. Echt een feest: je reinsLekker ijsje in het zonnetje :)te algebra! Uiteraard heb ik dat ook wel met m'n studie gehad, maar het is toch elke keer weer een beetje ploeteren voor mij :S. En daarna begonnen met analyseren (veel geestdodend werk). Ik heb overwogen een scriptje te schrijven, maar dat had me ongetwijfeld meer tijd gekost, want zo'n kei ben ik nu ook weer niet in MatLab. Maar toen merkte Flurin heel terecht op: “Dan had je wel wat geleerd (in plaats van 600x dezelfde handelingen te doen). Bovendien gaat het de volgende keer sneller: ten eerste omdat je iets hebt om op verder te borduren, ten tweede omdat je weer wat meer in de programmeertaal zit.” Dat was nog aan het begin van de analyse, dus voor de volgende stap (weer 600x) dan toch een scriptje? JA. Flurin heeft het voornamelijk gedaan, maar ik heb er wel van geleerd. Helaas werd het toen wel 19.15 uur voordat ik naar huis ging :(. Deze week heb ik lekker gewerkt en wat ik nog moest doen zou niet voldoende zijn voor deze week. Dan moest ik maar ‘verplicht’ vrij nemen, want ik zou vrijdag alleen op het lab zitten. Er kwam echter weer een stap voorbij met herhaalde handelingen, dus ik ben zelf aan het MatLab’en geslagen. Helaas nog niet met succes. Ik houd mezelf dus aan het werk ;).

1. Willianne:
    Hoi Gait,

Fijn dat we weer wat gehoord hebben!!
    Ben je al aan het aftellen om Gait te zien?
    Super om naar uit te kijken lijkt me.

Nou gr oet Riessen

W
  2. Marieke tV:
    Hee!

Leuk om weer een verhaal gelezen te hebben! Basel is ook een mooie stad zo aan de foto's te zien. Leuk ook dat je steeds nieuwe mensen leert kennen. Geniet er van.

Groetjes Marieke
  3. Lieke:
    18 april 2009
    Jij bent de Pasen ook goed doorgekomen zo te lezen. Ik heb op die zaterdag al voor de 1e keer 40 km gewandeld :). Gelukkig niet voor niks, want ik ben ingeloot voor de 4Daagse!!!! Heel veel plezier nog in Basel en hopelijk gaat het nog lukken om een bezoekje aan Basel te brengen!

Liefs, Lieke
  4. Nathalie:
    18 april 2009
    Jij had dus wel 2e paasdag vrij... Hier doen ze daar niet aan, maar wel aan de donderdag en vrijdag voor pasen :)
    Zo te horen is jouw stage ook nog niet zo druk, ik ben dus niet de enige :)
    ciao, Nathalie
  5. Christine:
    19 april 2009
    Hee Gait!
    Leuk, weer een blog! Veel foto's deze keer! Nu weet ik in ieder geval wel wie Pascale is. Hoorde van GJ dat ie al jurkjes uit je kast heeft 'geshopt' voor de bruiloft trouwens ;)
    Nou, geniet van alles! Doe voorzichtig met jezelf hoor! (laat die tramrails maar links liggen :p)
    Liefs! Christine
  6. Moniek:
    20 april 2009
    Hey Gerrita,
    Het heeft me even gekost, maar je blog is weer gelezen. Je bent de Pasen dus goed doorgekomen, behalve zaterdag dan :-(.
    Je hebt weer mooie foto's gemaakt, ziet er leuk uit, Basel. Ik kijk al uit naar de wandeling langs de rivier ;-).
    Succes met alles, ook het Matlab'en! Je leert iig veel!
    x Moniek
  7. Anne-Renske:
    22 april 2009
    Heej Gerrita,
    wat een verhaal zeg :) Heb nu tijd om t even te lezen, zometeen nog de foto's :)
    Leuk dat je bij die studentenbijbelstudie beland bent! En dus lekker en gezellig aan het bakken, goed bezig!
    Fijn dat je op goede vrijdag zo'n muzikale avond kon hebben... en gelukkig dat je alleen zaterdag ziek was...
    En hard bezig met MatLab dus, succes!!!
    En nu is er alweer bijna een week voorbij, succes met alles en geniet van je weekend alvast!
    liefs, Anne-Renske
  8. dickie:
    27 april 2009
    Ha Gerrita,
    Wat leuk om van je te lezen. Ik kreeg vorige week het adres van je moeder. Het klinkt allemaal wel goed. Ik krijg de indruk dat je het daar prima hebt. Geniet er maar van en wel hard werken natuurlijk maar dat is duidelijk een uitspraak van een moeder. Zaterdag heb ik heerlijk bij je ouders gegetenen later hebben je ma en ik gesjoeld. Leuk door de dingen er omheen, dom geklets, je weet wel net als bij het kaarten.
    Ik ga ff wat doe. Suczegen met alles. Groet, Dickie