Basel-Stockholm-Nijmegen-Basel

4 juni 2009 - Basel, Zwitserland

Hallo allemaal,

Het is al weer even geleden dat ik hier wat heb gepost. Veel van jullie heb ik vorig weekend in Nederland gezien, dus jullie weten dat ik 'alive and kicking' ben, haha. Ik ben bang dat het een lange blog wordt, maar ik doe m'n best het te beperken ;).

Zomer in Basel

Toen ik de vorige blog schreef was het zomers weer in Basel. Temperaturen van 30-35 graden en dat heeft een beetje aangehouden tot Gerrit Jan en ik naar Stockholm gingen. Je kon ook goed merken dat het een tijd warm was geweest: in huis koelde het slecht af, droge lucht en stinkende putten :(.

Gerrit Jan in Basel

De 20e kwam Gerrit Jan naar Basel om samen vakantie te vieren, hoewel ik die dag nog moest werken. Hij kwam al om 7.15u aan dus we konden wel samen ontbijtenDe heren nemen een lekker senseootje in de zon, voordat ik naar de uni ging. 's Middags hebben we daar nog samen geluncht zodat hij ook even kon kennis maken met mijn collega's en de afdeling kon zien. Daarna ben ik naar presentatie's van geneeskundestudenten geweest, omdat ik bij hun practicum geassisteerd had. Aangezien ik nog steeds niks kon doen en het zo ontzettend warm was, ben ik daarna (vroeg in de middag) naar huis gegaan, waar ik de mannen gebroederlijk op het balkon met een senseootje vond. Met z'n vieren gegeten en toen zijn Simeon en Laura richting Stuttgard gegaan, dus hadden we het appartement het hele weekend voor ons zelf :).

GoetheanumOp Hemelvaartsdag was er geen kerkdienst en hebben we een uitstapje gemaakt, wat onderweg een andere invulling kreeg vanwege het onweer. 's Avonds zijn we naar Gebettsuhr gegaan en daar kwamen psalmboeken boven tafel. Aangezien ze de wijs niet kennen, lazen ze de psalm altijd hardop. Mja, dit keer waren er wel mensen die de wijs kenden... Gerrit Jan en ik zijn dus begonnen met zingen en na een vers of 5 zong iedereen mee (tot het laatste 11e? vers). Ik heb mijn dwarsfluit nu meegenomen uit Nederland, zodat ik de wijzen kan inspelen op MP3. (op internet konden ze alleen akkoord begeleiding vinden en dat is toch lastig aanleren).

Later op de avond kwam naar voren, dat ze eigenlijk de preek voor zondag nog vertaald wilden hebben in het Engels, voor de bruiloftsgasten van Thomas en Pascalle. Op de bruiloft zelf zou er life vertaald worden, maar die kerel zag het niet zitten om het twee dagen achter elkaar te doen. Gerrit Jan en ik hebben toen aangeboden om het op schrift te vertalen. Tja, das toch flink wat werk omdat het dan toch Duits -> Nederlands -> Engels gaat. Eerst hadden we vrijdag op pad willen gaan, maar dat hebben we nu maar gelaten en uiteindelijk bijna de hele dag zitten vertalen. Kurt had de preek om 01.15u in z'n mailbox en toen was het ook hoogste tijd om naar bed te gaan, omdat we de volgende ochtend vroeg op moesten om naar Birsfelden en daarna de trouwerij te gaan.Het bruidspaar en links vader van de bruid

's Ochtends is het gelukt om het haar weer omhoog te krijgen :). Met de mensen van de kerk hebben we het apéro (soort receptie) voorbereid en om 13.00u kwam het bruidspaar aan en begon het. Het was een mooie dag, mooie lokaties, goed eten: alles tip-top, echter een ceremoniemeester ontbrak (en dat is geen cultuurverschil, dat vonden Zwitsersen ook).

Zondag hadden we 's middags pas kerk, omdat er vanwege de bruiloft nog een gezamenlijk ontbijt was gepland. Wij hebben het heerlijk rustig aangedaan en hebben dat onderdeel aan ons voorbij laten gaan. De preek nog geprint en daar was men erg blij mee. Het typfoutje: 'scarifying' (=beangstigend) ipv 'sacrifying' (=op offeren) werd voor lief genomen.

Maandag zijn we naar Aarau gegaan. Een plaatsje op ongeveer een uur met de trein vanaf Basel. Het was superwarm die dag en dus zijn we maar in de Aare gesprongen. Zwemmen in natuur(smelt)water koelt snel af. Het was een aangename verkoeling en tegen de tijd dat we in de trein stapten voor de terugweg, hadden we nog steeds koude benen :).

straatbeeldStadsviewAare @ AarauNieuwste rage?!

Dinsdag zou de apparatuur eindelijk klaar zijn, dus zijn we nog even naar stage gefietst. Zowaar: es hat geklappt! Na een paar proefmetingen zijn we naar huis gegaan; ik had per slot van rekening vakantie en we moesten onze tassen nog pakken voor Stockholm.

Stockholm

IKEA, saab, volvo, scania, knäckebröd, rode houten huisjes, land van de kerstbomen, water (de rest van de opsomming ben ik vergeten :S): we konden er niet omheen dat we in Zweden waren. Heerlijk een paar dagen eruit. Verder laat ik de foto's voor zich spreken (slechts een selectie).

StockholmUitzicht in HagaparkenBlik op NormalmTinguely in Stockholm

Pinksteren in Nederland

We vlogen terug op Weeze, waar Barry en Rutger ons op kwamen halen om naar Lent te brengen. 's Middags voorbereidingen getroffen voor de volgende dag: Gerrit Jan's belijdenis en vooral dus het eten daarna in Lent. Ook nog even snel naar de kapper geweest, omdat dat hier nogal een duur grapje (65CHF op z'n minst = €40) is. Verder had ik al meerdere malen negatieve verhalen gehoord over naar de kapper gaan in het buitenland: moeilijk om uit te leggen hoe je het hebben wilt en mocht je daarin slagen dan word je alsnog naar de mode van dat betreffende land geknipt...

t Was heerlijk om weer even in Nijmegen te zijn: zaterdagavond gegeten met vrienden, zondag naar de kerk geweest en daar veel mensen en vrienden gesproken, ’s middags een mooie belijdenisdienst terugreis Baselen de families weer gezien en gesproken. Al met al een vol weekend met veel indrukken. En helaas moest er maandag weer afscheid genomen worden. Toen ik mijn tas in het bagagerek gooide en over mn schouder keek, zag ik opeens een bekend gezicht bij de deur van de coupé. Merijn en Lianne kwamen bepakt binnengelopen, omdat ze deze trein namen op weg naar Milaan voor hun vakantie. Dat was wel even een verassing. Nog even een tijdje bijgekletst en later hebben we gedrieën nog een wijntje gedronken.

Kerk in Basel: Evangelisch-Reformierte Kirche mit Westminster Bekenntnis

Deze keer ook een stukje over de kerk hier, omdat er de afgelopen tijd problemen waren. In Zwitserland heb je de Landeskirch (met vrij gezegd daaronder de katholieke en gereformeerde tak) en Freikirchen. Ik ben zelf maar één keer in een landeskirch geweest, wat ik niet zo’n succes vond omdat het meer een spiritueel/religieuze bijeenkomst was, dan een messiaans/christelijke. Andere mensen die ik hier gesproken heb, zeggen vaak dat de landeskirch “een dode kerk” is, een beetje om dezelfde reden als wat ikzelf ervaren had. Freikirchen zijn onderling zeer verschillend: van radicale gemeenten tot sekten.

De gemeente in Basel waar ik heen ga, huurt een ruimte in een bejaardentehuis om de kerkdiensten te beleggen. Een tijdje geleden was er aangegeven dat men ging herzien of dit voort kon duren. Een belangrijke reden daartoe was, dat we niet een Landeskirche zijn. Inmiddels is er een aanzegging gekomen dat we vanaf juli de ruimte niet meer kunnen huren. Dit is erg jammer omdat de mogelijkheden niet voor het oprapen liggen.

- De gemeente is klein, dus kan niet veel betalen.

- De leden wonen in de verschillende windrichtingen rond Basel, dus een centrale ligging is toch wel fijn.

- Een ruimte in de bewoonde wereld (ipv op een industrieterrein) is wel zo fijn. Op die manier kun je ook makkelijker bekend maken wie je bent en waar je zit en dat is weer van belang om te groeien (waar men natuurlijk op hoopt).

Door dit gebeuren werd ik me weer iets meer bewust van de rijkdom die we in Nederland kennen. Wat een luxe positie hebben we in Nijmegen met een eigen kerkgebouw en we denken er zelfs over om een ander gebouw aan te kopen. Ergens deed het mijn gedachten gaan in de richting van vervolgde kerken. Natuurlijk is dat nog veel erger, omdat het dan om de kern gaat en niet om faciliteiten, maar toch. Inmiddels is er een betaalbare kelderruimte gevonden in Riehen: helaas niet meer zo centraal gelegen (voor mij 6,5 km fietsen).

In mijn volgende blog zal ik schrijven over afgelopen week en weekend met 3M op bezoek.

Liebe Grüsse,

Gerrita

1. Christine:
    9 juni 2009
    Jaa, eindelijk! Ik bedacht me net dat je de boel wel weer eens mocht updaten ;) Erg leuk, veel foto's ook!! Lengte valt mee hoor, goed te doen...
    Tot donderdagavond :)
    Liefs, Christine
  2. Joke:
    Héy!
    Eindelijk weer es een blog :) Hoewel ik van het meeste toch al op de hoogte was ;) Maar ook echt leuke foto's!! En vet grappig en toevallig dat je Lianne en Merijn tegen kwam in de trein!
    Tot mailens/MSN of wat ook...
    Knuffel uit Nijmegen!
  3. Anne-Renske:
    Heej Gerrita,
    leuk om weer te lezen hoe het met GJ in Basel en Stockholm was en dat je het gezellig had weer even in Nijmegen!!
    Leuk dat de bruiloft leuk was, zou jij nou helpen met het haar van de bruid?
    Fijn dat de kerk weer een nieuwe ruimte heeft gevonden, als jij er in juli heen gaat is t dus goed voor je conditie :)
    Ben benieuwd hoe het met je stage gaat dus wacht vol spanning op je volgende blog!
    Ga nu even foto's kijken, ben benieuwd!
    Succes met alles verder en alvast leuk weekend met Christine gewenst!!
    Liefs, Anne-Renske
  4. Willianne:
    Hé Gait,

Leuk om weer wat van je te horen!!
    Fijn, dat het goed gaat.
    Hier gaat alles prima, een raar idee zeg dat je over 4 weken vakantie hebt, het weer werkt nog niet echt mee!!
    Succes met alles en wie weet zie ik je nog op de camping??
    Gr Willianne
  5. gerdieke:
    10 juni 2009
    Hoi Gerrita,

Heb net je blog gelezen. Leuk en mooie foto's ook uit Zweden. Wij hebben nog even contact over onze komst naar Basel. Lijkt me gezellig en leuk. Ik las ook dat je bij 3M bent geweest. Ikzelf ben ook betrokken bij een 3 M project, dus ik ben heel nieuwgierig wat jouw banden zijn. Ik mail je daar nog wel even over. Groetjes ook van Barry en Rutger,
    Gerdieke
  6. Maaske:
    13 juni 2009
    Hej Gerrita! Mooie verhalen allemaal, een hoop beleefd!
    Dankjewel voor je mailtje, ik weet niet of ik die nog kan beantwoorden vóór ik naar Zuid-Soedan ga, want dat is aanstaande maandag! Anders over twee weken weer contact... heel veel succes met de metingen, ik hoop dat het gaat lukken ondanks alle tegenslagen (die nog niet helemaal over lijken te zijn...) Liefs!!!