Gäste @ Murbacherstrasse

19 mei 2009 - Basel, Zwitserland

Basel

KaffeepauseSchweinegrippe?!

Voor elk kwaaltje een theetje

Schooiende musjes die uit je hand eten, schweinegrippe, het theevak in de supermarkt.

Op moederdag stonden we na de Gottesdienst buiten nog wat na te kletsen, toen we hoorngeluid hoorden. Even een blik de straat in: en ja, een eindje verderop op een pleintje stonden vier Alphornbläser. kHeb een filmpje geupload (niet het mooiste stuk wat ze hebben gespeeld, maar wel een indruk van hoe het klinkt).

30 april-3 mei: GJ in Basel

Basel by night: Münster en 'Les Trois Rois'Aangezien Beatrix niet in Zwitserland regeert, geen vrij op 30 april. Echter ze doen hier wel aan 'Tag der Arbeit', dus 1 mei had ik wel vrij. Lekker een lang weekend en een dagje extra om met GJ door te brengen, voor hij weer naar NL ging. Donderdagavond zijn we eerst naar BGS gegaan, zodat GJ ook meer een idee heeft waar ik over spreek als ik het daar over heb. Daarna zijn we naar de stad gefiets om wat plaatjes van 'Basel by night' te maken. Aan de Kleinbasel kant gekomen maakte GJ een foto van de brug en precies op het moment tussen indrubiertjekken van de ontspanknop en dat de foto vastgelegd was, werd het licht uitgeschakeld!!! :( Alle bruggen en openbare gebouwen e.d. waren niet meer verlicht... we hoorde ondertussen de klok 11 keer slaan: best vroeg om de verlichting uit te doen (economische crisis?). Heel jammer, want we hadden nog meer willen fotograferen. Aan de andere kant een goede reden om nog even de stad in te gaan voor een biertje, omdat het nog redelijk vroeg was.

Vrijdags zijn we naar Arlesheim gegaan - een dorpje in Baselland - en hebben daar lekker gewandeld. Pascale woont ook in dat dorp, maar was haar verloofde uit Londen aan het halen, dus we konden haar niet treffen.

Dom van ArlesheimErmitage van ArlesheimBurcht en Dom van Arlesheim

We zijn even naar de Dom in het dorp gegaan (te veel tierelantijntjes), toen langs de ermitage en langs twee burchten. De tweede was Burg Reichenstein, waar het trouwfeest/diner van Pascale en Thomas zaterdag is. Al met al een mooie wandeling en lekker met z'n tweetjes: nauwelijks mensen tegen gekomen :). Het laatste stuk van de wandeling waren we een beetje aan het rekenen hoe laat we dachten dat de tram zou komen, omdat we een tramhalte terug waren gelopen. We hadden zp berekend dat we 2 minuten zouden hebben. Natuurlijk moesten we net wachten om de tram voor te laten gaan en aangezien we nog geen kaartje hadden, konden we niet mee. De volgende zou een kwartier later komen en aangezien dit de laatste tramhalte van de zone was, zijn we snel doorgelopen naar de volgende halte: scheelt wel 1 CHF ;), maja we hadden de tijd...

Zaterdags hebben we een relax dagje gedaan en nog wat van Basel gezien. En toen kwam het afscheid al weer dicht bij... Gelukkig een goed vooruitzicht, omdat we elkaar in 2,5 weken al weer zouden zien.

Neue Praktikantin: Ramona

Op 4 mei is Ramona - geneeskunde student uit Nijmegen - begonnen met haar stage op onze afdeling. Ze had wel zin om samen een uitstapje te maken, dus werd voor de zaterdag gepland om naar Zürich te gaan. Echt een mooie stad. Met de stadswandeling van 'Lonely Planet' werden we langs de highlights van de stad gevoerd. Zoals de de Lindeshof met uitzicht over de stad, St. Peterskirche met een klonk van 8,6m doorsnee, de Fraumünster met glas in lood ramen van Chagall, Grossmünster waar men ten tijde van de reformatie (gepredikt door Zwingli) de kerk ontdaan heeft van versieringen, Zürichsee en Zürichhorn (een park langs Zürichsee met een sculptuur van Tinguely)

Lindenhof: uitkijkplek over de stad

Één van de vele fonteinen in ZwitserlandCafé Latte @ ZürichseeIn denk dat ik in Zwitserland ben...

Ramona vond de Rhein (lees: Limmatt) erg mooi en bij de Zürichsee deed ze ook nog een leuke uitspraak: 'de zwaan had grote achterpoten'... haha, we hebben wel gelachen. Het grootste deel van de dag was het mooi weer. Echter toen we om ongeveer 19h een foto wilden maken, vonden we het verdacht donker... Een blik op de lucht deed ons besluiten om maar heel gauw een jas aan te trekken. Dat was niet voor niets, want de eerste druppen waren al geland en we hadden de jas nog maar net aan of de lucht brak open met onweer en een inmense storbui! Tja, het bewijs hoe snel het weer om kan slaan. We zijn maar snel een tram ingestapt om aan de bui te ontkomen er komt echter een moment om uit te stappen... Bij het hoofdstation hebben we maar besloten om met de trein richting Basel terug te gaan, omdat het weer niet aantrekkelijk was om nog wat te doen en bovendien was het ook al laat.

15-18 mei: Lieke & Marieke @ die Schweiz

Lieke en Marieke waren er ongeveer om 18h, dus toen eerst maar samen gegeten. Daarna richting stad gelopen, maar het was al wat later en het begon te regenen, dus we zijn vrij snel weer huiswaarts gelopen. Op zaterdag hebben we - met een toeristische route - Biel/Bienne en Solothurn aangedaan. Onderweg allemaal leuke dorpjes gezien en kronkelweggetjes met mooie uitzichten. Biel/Bienne is de enige officiële tweetalige stad in Zwitserland. Alle straatnaambordjes en dergelijk zijn dus ook in beide talen; de ene keer Duits, de andere keer Frans boven (?!). Via de Bielersee zijn we richting stadscentrum gelopen. Ondertussen lekker bijgekletst, want we hadden elkaar al een tijd niet gezien: 3 maanden en 9 maanden (omdat Lieke vlak na mijn vertrek terug kwam uit Australië...). Solothurn staat bekend als 'de mooiste barokstad van Zwitserland' en is een mooi stadje aan de Aare. Vanaf de kerktoren hadden we een mooi uitzicht over de stad en we hebben natuurlijk ook een rondwandeling lands de highlights gemaakt. Terug in Basel zijn we nog de stad in gegaan, voor wat bijzonderheden (waaronder de vijver van Tinguely) en een terrasje. Zondagmiddag zijn we naar Reigoldswil gereden, waar we met de gondel een stuk hoogte hebben overbrugd en vervolgens een wandeling naar de Passwang hebben gemaakt, waarvoor we te voet een 300m moesten overbruggen. Het was een mooie wandeling door de natuur, die gepaard ging met koebel gerinkel (maar ook de schapen, lama's en berggeiten hadden een bel) en we hebben ook nog een Alphörn gehoord (maar niet gezien). Maandag was al weer de dag van afscheid. Ik was blij om 's avonds te horen dat ze veilig over waren; een minuut voor hun was er namelijk een zwaar ongeval op de A61 gebeurd.

Op stage had ik 's middags geassisteerd bij onderwijs: 3e jaars geneeskunde studenten moesten een SwayStar-test doen en daarna dezelfde test simulerend dat ze een evenwichtsstoornis hadden. Woensdag houden ze hierover een presentatie, mogelijk ga ik daar nog een kijkje nemen. Er werd al gek scherend gezegd dat het in Zwitserduits zou zijn: ik kan het inmiddels beter verstaan, maar het wordt wel lastiger.

Tot zo ver voor nu. Ik heb nog niet alle foto's geupload, ben vergeten het kabeltje mee te nemen, anders had ik het prima op stage kunnen doen, omdat ik nog steeds niet kan meten... Als het goed is, is het morgenavond klaar (maar ik durf nergens meer op te hopen). Ursi en Ramona gaan dan waarschijnlijk volgende week wat testen doen, dus met een beetje mazzel zijn de 'bugs' er dan uit als ik terug kom van vakantie... Dat gaat nog "leuk" worden: in minder dan de helft van mijn tijd 80% (?) van het onderzoek uitvoeren...

Maak je reisblog advertentievrij
Ontdek de voordelen van Reislogger Plus.
reislogger.nl/upgrade

1. Bea:
    Hoi Zus

Wat leuk weer je verhalen te lezen !!! Echt super !!!
    Jammer dat je nog steeds niet kan meten. Hoop dat ze binnenkort alles voor elkaar hebben zodat je echt kan gaan doen waarvoor je daar bent.
    Gelukkig heb je dus nog wel tijd om met iedereen van alles te bekijken etc.
    Hé Meis, succes met alles !!!!

Groetjes uit 's-Heerenbroek van je zus en zwager !!!
  2. Roelien:
    hoi zussie,

toch weer erg leuk om je verhalen te lezen. Nog 1 nachtje en dan is GJ er weer. Lijkt me ook wel weer erg leuk!
    't was afgelopen zaterdag ook weer gezellig met hem erbij.
    Veel succes nog deze week en geniet lekker van je vakantie.
    En dan zien we elkaar over 1,5 week weer (eindelijk)

Groetjes Ewald en Roelien
    (we hebben nog een kaartje voor je liggen, maar nu opsturen heeft weinig zin aangezien je bijna vakantie hebt)
  3. Kenny:
    Hey meid!
    Leuk je verhalen weer te lezen!! Leuke foto's ook van (o.a.) het uitstapje naar Zurich! Jammer dat je nog steeds niet kan meten, hopelijk gaat dat binnenkort wel gebeuren en kan je daar dan ook meer over schrijven :)
    GJ was hier gister, wat uit de kelder geplukt... Ik ben met pinksteren thuis, GJ had het er over dat je dan nog langs wilde komen? Gezellie!! We mailen er anders wel ff over...
    Veel succes en plezier daar en hopelijk dus tot gauw!!
    Knuffel Joke
  4. Moniek:
    Hey Gerrita,

Je vermaakt je nog steeds goed, super. Ook gezellig dat je Gerrit Jan weer hebt gezien. Marieke en Lieke hebben ook wat van Zwitserland kunnen zien. Ik kan niet wachten om over 3 weken het allemaal zelf te bekijken.
    Succes met alles, hopen dat de bugs verwijderd gaan worden.

x Moniek
  5. Marieke tV:
    Hee Gerrita!

Leuk weer wat van je te lezen! Je vermaaktje dus nog prima daar. Ik hoorde ook van Marieke en Lieke dat jullie een erg leuk weekend gehad hebben. Over een paar weken komen wij ook die kant op, heb er zin in!
    Fijne vakantie!

Liefs Marieke
  6. Anne-Renske:
    Heej Gerrita,
    leuk om weer een blog te lezen!
    Over t weekend met GJ had ik al gehoord, maar wel leuk om nu wat meer foto's te zien van afgelopen weken! Zurich is ook een mooie stad zeg!
    Geniet van je vakantie, niet teveel aan stage denken maar lekker samen relaxen!!!
    Liefs, Anne-Renske
  7. Marlon:
    Hey Gerrita,
    Leuk weer wat van je te lezen!
    jammer dat het op stage niet zo mee zit. Maar hopelijk komt dat goed in de komende weken. Wel erg fijn dat je je voor de rest daar goed kunt vermaken. Volgens mij heb je echt al veel gezien van de omgeving! Succes weer, en geniet er van.
    Take care,
    xx Marlon
  8. Willianne:
    Hoi Gerrita,

Leuk om weer wat van je te horen!!
    Fijne tijd in Stockholm

Lfs W en A
  9. gerdieke:
    20 mei 2009
    He die Gait,

Leuk om je verhalen en avonturen te lezen. Zo te horen heb je het goed naar je zin. Tenminste alles buiten je stage om (ha ha). Hopelijk komt hier ook snel verandering in.Als ik de foto's zie krijg ik ook zo'n zin in vakantie. Wij gaan eind juni naar Zwitserland, dus misschien dat we elkaar dan nog wel zien. Ik persoonlijk zou het leuk vinden om eens te kijken waar je nu zit. En wij zijn nog nooit in Basel geweest. Maar nu eerst wensen wij jou samen met GJ een hele leuke vakantie toe in Stockholm. Geniet ervan! En hou je taai.
    Groetjes van de Limburgers.
  10. Lieke:
    20 mei 2009
    Hoi Gerrita,

Marieke en ik hebben echt een superleuk weekend gehad, dus nogmaals bedankt dat je ons zo goed ontvangen hebt en ons een stukje van Zwitserland hebt laten zien. Ook erg leuk dat ik me nu iets meer bij je verhalen voor kan stellen nu ik er zelf ook geweest ben. Heel veel succes nog met stage, maar nu eerst ff genieten van je vakantie!

Liefs, Lieke
  11. Nathalie:
    30 mei 2009
    he Gerrita,
    blijkbaar gaan stages in het buitenland altijd een beetje moeilijker... Volgens mijn begeleidster gaan we nu 1 maand (!) hard werken, resultaten verzamelen, zodat ik daarna rustig kan schrijven... 1 maand van de 5 dus...
    ach, het gaat toch om de ervaring? ;)
    veel plezier nog!
    groetjes Nathalie