ff een berichtje uit Basel

28 juni 2009 - Basel, Zwitserland

Hallo lieve mensen!

Kurt grillt het vlees

Toch weer een berichtje uit Zwitserland. Op het moment is het toch wat drukker met vanalles, waardoor het zoeken is naar tijd om weer even een blog te schrijven. Afgelopen weekend heb ik lekker een weekendje in Basel doorgebracht, als afsluiter van de 'weekendjesserie': 6 weekenden op rij gasten en op stap geweest. Vandaag was de laatste keer kerk in het bejaardentehuis en vanaf volgende week komen we dus samen in Landgasthof Riehen. Na afloop hebben we weer samen gegeten met de gemeente (erg gezellig :)).

5-7 juni - 3M (oftewel: Marieke, Marlon en Moniek) @ Basel

Vrijdag rond het eten kwamen de dames aan, hebben we lekker op het balkon zitten eten en bijgekletst. Maar aangezien eten en praten niet zo handig gaat, kwam ik achteraan met eten. Tja, toen mochten zij natuurlijk vertellen, zodat ik nog snel m'n bord kon leegmaken (de laatste happen niet zo warm meer ;)). 's Avonds ook nog een rondje stad gedaan en toen onze slaapplekken in de woonkamer klaar gemaakt.

Zaterdagochtend zijn we naar Mulhouse (F) gereden, daar rondgewandeld en op de markt nog wat inkopen gedaan. Bij de Subway lekker geluncht; (toen kwamen er bij Marlon en Moniek toch weer London herinneringen boven) en zijn we naar Ferrette (F) gereden. Op de kaart stond dat daar ruines waren, dus we hadden gepland om er een wandeling te maken. Halverwege begon het flink te regenen en zijn we terug gegaan, omdat we niet allemaal goed profiel onder de schoenen hadden en we geen gekke dingen wilden aanhalen.

Markt in MulhouseEen van de vele beschilderde blinde murenDaar komen we vandaanHelaas bleef het niet droog...

Thuis gekomen hebben we de pizza's in de oven geschoven en heerlijk de hele avond op het balkon zitten kletsen.

Zondag was er redelijk weer voorspelt, dus we hadden bedacht om te voet de stad in te gaan (nog een ander rondje). Eerst naar Kannenfeldpark en toen voelden we opeens regensputters... Relatief snel naar de tramhalte gelopen en we waren blij dat we daar onderdak hadden. Het heeft echt gehoosd!! Toen hebben we maar vanuit de tram verschillende dingen bekeken en besloten om naar een museum te gaan: museum Tinguely. Daar aangekomen bleek het redelijk prijzig en helemaal omdat we maar een klein uur hadden, want 3M zou 's middags ook weer richting Nederland vertrekken. Toen maar doorgelopen. En ja hoor, de lucht brak weer open :S. We hebben zoveel mogelijk onder de bomen gelopen, maar helemaal droog blijf je toch niet. Het heeft de pret niet gedrukt en het zonnetje kwam ook redelijk snel weer door, dus we waren snel opgedroogd.

Na de lunch was het tijd om afscheid te nemen. En rond een uur of 23h had ik van alledrie bericht dat ze weer veilig thuis waren :).

11-15 juni - Christine @ Basel

Donderdagavond kwam Christine aan op Euroairport en ik had haar gezegd hoe dat ging met de bus, dus ik ben haar bij de halte gaan halen. Nog een gelukje voor mij dat haar vliegtuig een uur vertraging had, omdat ik nog tot 19.30h op stage was. Ik was net met de boodschappen thuis, toen Uitzicht op Basel richting Altstadtze belde dat ze op de bus stapte en dat betekende dat ik meteen moest aanlopen, omdat de bus er maar ongeveer 10 minuten over doet. Thuis gekomen eerst gekookt en gegeten en voor de mensen die ons kennen: zoals gebruikelijk hebben we natuurlijk heel wat 'afgetetterd' en dat ging door tot in de kleine uurtjes, dus we hadden er vrijdagochtend wat moeite mee om op te staan. Ach joh, dan maken we er gewoon een Baseldag van... Nog steeds zijn er elke keer weer nieuwe dingen voor mij. Niet alleen nieuwe straten, maar ook in straten waar ik vaak kom, zie je elke keer toch weer andere dingen.

Pilatus in de wolkenZaterdag zijn we naar Luzern gegaan (eindelijk toch geweest ;)). Echt een supermooie stad en we hadden er goed weer bij en dat geeft altijd ook meteen een goede sfeer. Een stadswandeling over de bekende Kapelbrücke met Wasserturm, via leuke straatjes naar de stadsmuur, met torens en mooie uitzichten op de Pilatus en Rigi :). We waren ook niet beroerdste om met een vrijgezel op de foto te gaan. En, in het Nederlands snel even overlegd hoe: een verrassing was het zeker... Het was geweldig weer, dus we zijn ook nog in een waterfiets gestapt om een halfuurtje op de Vierwaldstättersee te dobberen.

De volgende dag zijn we naar de kerk gegaan. Het was fijn om weer samen te komen als gemeente en ook voor Christine was de dienst gelukkig goed te volgen. Na de lunch zijn we naar Riehen gegaan om te gaan wandelen. Nog geen 500 meter van de tramhalte voelden we wat gesputter :S. Tja wat doe je dan... Het was echt drukkend warm, dus die paar sputter waren niet zo erg, maar blijft het daarbij?? We zijn toch maar doorgelopen en het is alles meegevallen met de regen. We zijn naar St. Chrischona gewandeld en toen langs de andere kant van de heuvel weer naar beneden. Het plan was om vervolgens in Grenzach het OV te pakken. Helaas is dat in Duitsland niet zo goed geregeld als in Zwitserland, dus de wandeling werd verlengd tot over de grens (vanaf daar ging weer elk kwartier een bus...).

In tegenstelling tot de andere nachten hebben we nu het kletsen beperkt gehouden, want maandag moest ik wel weer gewoon naar stage. Aangezien Christine 's middags vloog is ze eerst nog meegegaan naar de uni. De apparatuur werkte niet mee, dus ik kon haar jammergenoeg niet meer meten als proefpersoon voor mijn onderzoek :(. Na de lunch was het toen tijd om afscheid te nemen. Wel gek hoor, om elke keer weer mensen uit te zwaaien.

19-22 juni - weekend met pa & ma @ Steinach (D)

En vrijdags gingen we verder met het volgende weekendje. Pa & ma kwamen om 17h naar Basel. Het was een beetje een sooi in mijn kamer omdat ik al dingen had ingepakt, om mee te geven naar Nederland. Net voordat ze op vakantie gingen had ik nog een nieuwe blog geplaatst, maar in twee weken kan veel gebeuren en zij hadden ook vanalles gedaan op vakantie, dus genoeg om over te kletsen.

Pa en ik: kersen etenZaterdag werd ik wakker gemaakt doordat Gerrit Jan bovenop me sprong in bed (ong 5.45h). Tja, laat ik zeggen dat ik m niet het meest vrolijke onthaal heb gegeven, omdat ik megaslaapdronken was. Het leek meer op een 'laat me ff doorslapen', dan een vreugdekreet :$: ik was dus verrast. Hij had al wel gezegd dat hij nog een weekend wilde komen, maar ik wist nog niet welk weekend... 's Ochtends hebben we wat inkopen gedaan, omdat de winkels in Duitsland op zaterdag om 12h sluiten. Daarna hebben we vanaf de camping een wandeRelaxen en foto's kijken van B&W's vakantieling gemaakt en waarbij de kersenbomen onderweg in de smaak vielen :). 's Middags een korte duik in het zwembad, omdat Gerrit Jan het nogal koud had :S. Terug bij de stacaravan kort Bea en Wilfried begroet en toen ff de badmintonrackets gepakt om weer warm te worden. Ook erg leuk dat B&W er waren: weer bijkletsen en direct de vakantiefoto's gezien :). Zondag hebben we met z'n 6en nog een korte wandeling gemaakt en toen weer afscheid genomen van B&W, die doorreden naar Nederland.

Maandag had ik nog vrij, maar zou ik wel terug naar Basel. We zijn 's ochtends eerst naar Schauinsland gereden: een hoog punt in het Schwarzwald waar ook een kabelbaan (oid) is. Helaas was het slecht weer (regen) en een dichte lucht dus geen uitzicht. We zijn doorgereden naar Staufen, daar door het stadje gewandeld en Gerrit Jan en ik zijn nog naar de burcht gelopen, terwijl mijn ouders de auto gingen halen. We hebben wel mazzel gehad dat we droog boven en beneden zijn gekomen. We hadden namelijk de jassen en paraplu's meegegeven en we waren nog maar net boven of het begon met te plensen!!Om een uurtje of 16h waren we weer in Weil am Rhein waar ik nog wat boodschappen heb gedaan en een 'schniposa' hebben gegeten. Tja en dan weer een afscheid, nu voor een resterende 6/7 weken.

Stage

Verder zal ik even een grote stage update doen. Toen ik terug was in Basel kon ik dezelfde week nog beginnen met het meten van de jongeren. In eerste instantie was ik niet ingelicht over een checkpoint (om te checken of de hoofdgegevens ook geregistreerd werden), dus zijn een aantal metingen voor niets geweest :S. Verder gebruikt een collega dezelfde apparatuur (en dat neemt ze dan mee om elders te meten) en moest ik op een gegeven moment mijn metingen verschuiven, omdat er opeens een meetdag van haar tussendoor kwam. Zij kon er ook niets aan doen ('van hoger hand opgelegd'), maar ik vond het wel vervelend. Aanvankelijk kreeg ik groen licht en totale planvrijheid had, wat dus later anders uitpakte en extra werk met zich meebracht :(. Inmiddels zijn de jongeren allemaal gemeten. De metingen van de ouderen moeten nog wel plaatsvinden, maar dat kan pas vanaf 14 juli. Dat is vrij laat, dus we hebben besloten dat ik nu m'n report ga schrijven over alleen de jongeren. Als de metingen van de ouderen klaar zijn en het geeft waardevolle resultaten, dan gaan we dat toevoegen voor het paper. Ik merk wel dat ik me wat gestresster voel allemaal. Zoveel weken zit ik niet meer hier en er moet nog aardig wat werk verzet worden.

Er waren nog wat probleempjes met de analyse, daar wordt nu naar gekeken. Dus ik hoop echt deze week te kunnen analyseren en verder te gaan met de rapportage.

Verder stond London nog altijd geparkeerd. Twee weken geleden hebben de prof en ik het er weer over gehad en besloten dat ik er niet heen ga. Het blijft een heel interessant project, maar ik ben wel blij met het besluit dat ik heb genomen. Volgende week komen een paar mensen uit Engeland, aan wie ik uitleg mag geven over SwayStar en met name dus het software gedeelte. Lijkt me goed dat ik de vaktaal weer even in Engels toepas; ook handig als oefening voor mijn eindpresentatie op 20 juli.

Nachtischmann ;)Salatfrau :)Tot zover voor nu. Ondertussen heb ik lol @ Murbacherstrasse met de Nachtischman und Salatfrau ;).

Ä Gruäss,

Gerrita

PS Ik heb deze blog over meerdere dagen verspreid geschreven, vandaar dat in de eerste alinea staat vandaag (zondag), terwijl ik m nu (woensdag) post. De dingen in de tussenliggende periode komen in de volgende blog.

PPS Ik ben nu op de uni en heb niet alle foto's hier om te uploaden. Later volgen er nog meer!

Van reisblog naar fotoboek
reisdrukker.nl

1. Christine:
    1 juli 2009
    Hee, leuk een blog! :D En ik kom er zelfs in voor :p Leuke foto's, ook grappig omdat ik de mensen nu allemaal herken!
    Wel fijn dat je nu in ieder geval verder aan je report kan schrijven, al is het niet helemaal volgens plan. Maar scheelt straks extra gestress als je de ouderen toch nog meeneemt. Succes ermee! We mailen!

Liefs, Christine
  2. Joke:
    2 juli 2009
    Yes! Weer een blog :d
    Mooi om je verhalen en alle belevenissen te lezen!!
    Succes met de laatste loodjes! ;)
    Knuffel uit Nijmegen
  3. Anne-Renske:
    2 juli 2009
    Heej Gerrita,
    leuk om je foto's te zien en nog meer details te horen over al je weekenden op pad!!
    Hoop dat je ondertussen bezig kan met analyseren....succes met het starten van het report iig, hoop dat je niet te gestresst raakt, succes!!!
    Liefs, Anne-Renske