Nur noch 2,5 Wochen übrig

21 juli 2009 - Basel, Zwitserland

Hallo Lieve mensen,

Zoals de titel zegt 'nog 2,5 week resterend'. Ik heb afgelopen week een ticket geboekt en kom 6 augustus met de trein terug. Heel decadent heb ik een 1e klas ticket (voor die trein (tijd en dag) was dat goedkoper dan een 2e klas ticket..) 8). In de tussentijd nog een beetje genieten van het mooie weer en de heerlijke verkoeling van Rijnzwemmen. Echt een geweldig cultureel erfgoed van Basel. Je gaat stroomopwaarts, doet daar je spullen in een speciale waterdichte tas en laat je met de stroming mee gaan. Stroomafwaarts ga je er ergens weer een keer uit en op een aantal punten langs de kant zijn douchejes, dus je kan ook schoon naar huis. Ik denk dat het toch wat lastiger wordt om op de Waal te doen, vanwege de scheepvaart.

Ik heb niet stil gezeten de laatste tijd, vandaar een radiostilte van mijn kant. Afgelopen week was wel de topper met 70 uur in 'vol stress'-modus. Had niet gedacht dat ik me daar ooit toe zou laten verleiden, maar dus toch... Verder heb ik ook nog leuke dingen gedaan, dus weer vanalles om over te schrijven. Dank jullie wel ook voor de lieve mailtjes/krabbels/sms'jes/kaartjes!!

Bezoek :)

Sandra en Janine zijn eind juli nog langs geweest. Ze waren op vakantie in Zwitserland en kwamen ook mij een bezoekje brengen. Gezellig samen gegeten aan de Murbacherstrasse en wel rösti uit blik (prima te eten overigens). Ook Barry, Gerdieke en Rutger zijn vanaf de camping even langs gekomen. Ze waren nog nooit in Basel geweest, dus samen een rondje door Basel gedaan (niet te groot want de parkeermeter moest na 90 minuten bezocht worden ;)). En verder hebben we heerlijk gerelaxt in het Kannenfeldpark.

Stage

Eind juni had Ursi haar PhD verdediging en ze is met vlag en wimpel geslaagd. Leuk om een keer een promotie mee te maken. Daarna was ook te merken dat er voor haar een last van de schouders is gevallen. Ze heeft meer tijd om ons te begeleiden waar nodig en dat is natuurlijk ook erg fijn.

Afgelopen week was zo'n topweek in werkuur, omdat overdag 'ouderen meten' op het programma stond, maar ik daarnaast ook nog moest werken aan de analyse en een presentatie voorbereiden. Praktisch kwam het erop neer dat ik om 7.30u op het lab was, spullen ophalen en met de tram naar het centrum voor de metingen van de ouderen en dan waren we rond 16u weer op het lab, waar ik vervolgens verder kon werken aan de analyse van de jongeren. De resultaten hebben we woensdag besproken, zodat ik wist wat ik mocht presenteren. Ik was erg blij met de hulp van mijn collega's, want anders had ik nog wel wat meer uurtjes moeten maken om de presentatie af te krijgen. De presentatie was gister en ging goed. Ongeveer alles kunnen zeggen wat ik wilde en nog twee suggesties gekregen, die ik mee kan nemen bij het schrijven van het paper. Vandaag hebben we de laatste proefpersoon gemeten en hebben de meeste data is al verwerkt. Er zit dus schot in de zaak (eindelijk)!!

Het dal van de 72 watervallen (wandeling)

72 watervallen!! Dat wilde ik wel zien en Ramona ook, dus hadden we samen dit uitstapje gepland. Zaterdagochtend supervroeg de trein gepakt richting Interlaken en daar ter plekke eerst een overnachting geregeld bij een oud vrouwtje. Een oud vrouwtje uit de categorie: gehaakt randje langs de handdoek, beertjes op het hoofdkussen, bedden die 20 cm lager werden als je erop ging zitten, bloemetje motieven (jaren 60?!), luciferdoosjes versieren met droogbloemen en dergelijk kaarten maken. Het was nogal een oudbollige toko, maar met een ichtusvisje op de deur en een bijbel (engels en duitstalig) naast het bed! Toch een statement.

Het was wel handig dat we de overnachting meteen hadden geregeld, omdat we een sleutel kregen en er dus in konden als we eventueel 's avonds laat terug kwamen. Bovendien konden we spullen achterlaten zodat we niet bepakt op stap hoefden. Het was niet geweldig weer, dus we wisten nog niet of het daadwerkelijk wandelen werd. In Lauterbrunnen aangekomen zagen we meteen de eerste watervallen. Recht uit de lucht, maar ook langs de bergen. Omdat het flink regende, hebben we besloten om de volgorde om te draaien en via een 'omweg' naar het eindpunt te gaan. In Lauterbrunnen hebben we de gondel naar Grütschalp genomen, waar we op een treintje zijn overgestapt richting Mürren (een autovrij dorp hoog in de bergen). Onderweg hebben we nog gemsen gezien, ik was helaas te laat met mn fotocamera en zowieso wordt dat meestal niet geweldig vanuit een vervoersmiddel... Helaas was het erg bewolkt, dus konden we de bergen aan de andere kant van het dal niet zien. Aan de namen van de pensions/verblijven af te lezen waren daar de Eiger, Mönch en Jungfraujoch (wat ik later ook ff op de kaart heb gecheckt natuurlijk). Vanuit Murren zijn we met de gondel via Gimmelwald naar Stechelberg afgedaald. En zowaar; het klaarde een beetje op. We waren alleen we koud van de regen, dus hebben we beneden eerst een Baileyskoffie genomen. Daarna zijn we te voet op stap gegaan. Het heeft af en toe nog wel wat gesputterd, maar niet dat we er door en door nat van werden. En het stoorde ook niet, want we konden volop genieten van wat we om ons heen zagen. Hoe geweldig heeft God dat allemaal wel niet gemaakt!! Onderweg ook naar Trümmelbach watervallen gegaan. Dat zijn 10 watervallen in een kloof, met het smeltwater van de Eiger, Mönch en Jungfraujoch. Wat een prachtig natuurwonder is dat ook. Met een rondgang komt dat water naar beneden en dat is ook aan de glad uitgeslepen rotswanden te zien. Later kwamen we bij een waterval waar we achter konden lopen. Ach ja, we hadden al zoveel water over ons heen gehad, waarom ook niet... Na afloop hadden we geen droge draad meer aan ons lichaam, maar dat deerde niet. Uiteindelijk lagen we rond 0.30u op bed

Ausflug mits Labor

Ramona en ik bleven in Interlaken overnachten omdat we de volgende dag een uitstapje met de collega's hadden gepland. Vanuit Interlaken hebben we de stoptrein via Brünig genomen naar Luzern. Het duurde even lang als via Bern reizen, maar op deze manier hadden we een mooiere route. Onderweg echt genoten van de mooie natuur. In Luzern zijn we op de boot (een antiek ding met schoeprad aandrijving) gestapt naar Weggis, waar we de gondel hebben genomen de Rigi op. Bij Kaltbad zijn we uitgestapt en verder gelopen over de bergwanderweg naar de Rotstock. In eerste instantie hadden we naar de hoogste top (Kulm) willen lopen, maar die lag in de wolken, dus dat zou de moeite niet lonen. Erg leuk ook dat Ursi erbij was, omdat zij ons vanalles over de omgeving kon vertellen (bergen, plaatsjes die we konden zien). Een mooie wandeling en een stuk beter weer als de dag ervoor. Vanwege de hoogte en de wind/wolken was het een beetje 'jasje aan, jasje uit', maar 's avonds was ik wel verbrand... Terug in Kaltbad hebben we het tandradtreintje naar Vitznau genomen. Het was nog super warm en een ieder had zwemkleding mee, dus we zijn eerst nog in de Vierwaldstättersee gesprongen. Voordat we op de trein terug naar Basel stapten. Ik was echt kapot toen ik thuis kwam: een drukke werkweek gehad en dan ook nog een actief weekend, maar ik had het voor geen goud willen missen.

PS zoals te zien, dit keer geen foto's in de tekst. Ik heb wel allemaal nieuwe albums aangemaakt, maar dan moet je even hieronder de foto's langsgaan, of bovenaan bij foto's klikken en de betreffende albums bekijken...

1. Moniek:
    Hey Gerrita,

Nog 2,5 week, het einde komt in zicht (wat gaat de tijd toch snel). 70 uur gewerkt, met resultaat dus vooruit dan maar. Maar dan daarnaast nog op stap, druk druk druk. Maar wel super, ondanks het weer schitterende watervallen bekeken. Mooie foto's, wat is Zwitserland mooi!
    Ik hoop dat het allemaal goed gaat komen met het afronden van je paper (analyses en schrijven). Wel fijn dat je presentatie iig goed is gegaan. Heel veel succes nog!
    En geniet nog van de 2,5 week in Basel!

x Moniek

Ps. Ik ga zaterdag 3 weken op vakantie. We spreken als ik terug wel af, goed?
  2. Marlon:
    Hey Gerrita,
    Zo zo je bent wel weer heel erg druk geweest zeg!
    Mooi dat je presentatie goed is gegaan, hopelijk lukt het allemaal om de rest ook af te krijgen. Wel leuk dat je nog wel in de weekenden op stap gaat!
    Nou heel veel succes met alles afronden!!!
    (ik ga vannacht op vakantie dus alvast een goede terugreis en dan zie ik je daarna wel weer!)

Liefs
    Marlon
  3. Anne-Renske:
    Heej Gerrita,
    had net gisteren naar je gemaild omdat ik zo benieuwd was hoe het met je gaat en vanmorgen zag ik de mail met je nieuwe blog, leuk!
    Wat fijn dat het eindelijk opschiet met proefpersonen meten en de analyses. Super dat je de presentatie gehad hebt! Wel pittig hoor, zo vroeg op pad en 's avonds lang door... Succes nog met de laatste loodjes!
    Mooie foto's van de watervallen! Wij willen er ook heen in augustus dus dan kunnen we onze foto's vergelijken :)
    Ga je dit weekend nog wat leuks doen? Of juist relaxen?
    Veel succes en plezier met alles iig!
    Liefs, Anne-Renske
  4. Christine:
    23 juli 2009
    Hee Gait! Leuk om weer wat te lezen! En weeeer leuke en mooie foto's! Grappig, want op die plekken ben ik zelf ook ooit op vakantie geweest ;) Al kan ik me er weinig van herinneren :(
    Fijn dat je presentatie goed ging, die barriere heb je gehad. Nu lekker verder analyseren en schrijven en hopen dat je weinig werk mee naar huis neemt... Wel heftig hoor, zoveel werken! Maar zelfs een druk weekend er achteraan kan dan toch relaxed zijn!
    Leuk trouwens dat je de 6e terug komt! Dat biedt perspectieven ;)
    Liefs!! Christine
  5. Bea:
    Hoi Zusje
    Wat leuk je verhaal weer te lezen. Had natuurlijk ondertijd er al wel wat over gehoord en natuurlijk de mooie foto's die alles laten zien wat je daar beleeft.
    Ben blij dat je presentatie goed gegaan is, vooral om dat je er toch tegen op zag qua tijdsplanning etc.
    Afgelopen weekend is GJ even bij ons geweest. (heb je misschien al wel gehoord)GJ is samen met Wilfried de zolder gaan sausen. Wordt echt heel mooi! Is nu echt bijna af.
    Succes met de laatste dingen die je allemaal nog moet doen. We kunnen nu echt gaan aftellen !!!!
    Groetjes (ook van Wilfried natuurlijk) Bea
  6. Willianne:
    24 juli 2009
    Hoi Gerrita,

Leuk om weer wat te lezen,
    vanavond hoop ik je op de camping te zien.
    Gr Willianne
  7. Joke:
    24 juli 2009
    Hey Gait!
    Leuk om weer es een verhaal te lezen!! Fijn dat 't opschiet en de presentatie goed ging enzo!! Heel veel succes met de laatste loodjes! Ik ga vast een 'welkom thuis-bord' maken, slingers ophangen en taart bakken!
    Tot de 6e ;)
  8. Marieke tV:
    25 juli 2009
    Hee Gerrita!!

Goed te horen dat alles in Basel nog steeds goed gaat! Leuk ook dat je veel van de omgeving kunt zien.
    Mooi dat je presentatie ook goed is gegaan. Nu nog de laatste loodjes van je paper, maar dat komt vast ook helemaal goed.

Heel veel succes de laatste weken en tot snel!!

Groetjes Marieke
  9. Lieke:
    26 juli 2009
    Hee Gerrita,

Ik ben weer onder de levenden ;-), dus nu ook een berichtje van mij. Was ff afzien tijdens de Vierdaagse, maar ik heb het gehaald!!!! Echt superbedankt voor je smsjes, was een heel steun om die te krijgen. Ben nu best wel trots dat ik volgehouden heb. Dit weekend weer lekker bij kunnen komen, morgen weer aan het werk.

De tijd voor jou begint inderdaad ook al aardig op te schieten. Nu ff doorzetten en je kan ook weer een mooie periode afsluiten. Veel succes nog en plezier!!

Liefs, Lieke